MultiMediaList

business development

Closing the deal

Closing The Deal-Nieuws Blog MultiMedialist Advies Mehdi Horstmanshoff 02

By on 14 april 2018

EEN DEAL SLUITEN

Hoe maak je een overeenkomst definitief? Populair gezegd „Closing the deal”. De eerste schreden zetten naar een verkoop kunnen er velen. Maar hoe zorg je ervoor dat de deal wordt afgemaakt en gesloten.

Het sluiten van een order kan iedereen leren. U moet daarvoor wel kunnen verkopen. Dat betekent uitreiken naar je klant, luisteren, het voorstel doen, de onderhandeling ingaan en definitief sluiten. Closing the deal dus.

Mehdi Horstmanshoff | Ulft, zaterdag 14 april 2018

Verkopen is je “tools” gebruiken

Wat denkt u nodig te hebben? In ieder geval kan iedereen closing the deal leren. Dat betekent dat de gereedschappen die u nodig heeft reeds aanwezig zijn. Op een verrassende wijze kunt u erachter komen dat deze gereedschappen in uzelf zitten.

Misschien vraagt u zich af of u dat ook kunt. Mogelijk wel. U moet dan uiteraard weten waar dat vermogen in uzelf zit. U moet weten waar op te letten en hoeveel tijd u neemt om de slagingskans in te schatten. En u dient vooral te weten wat u niet moet doen.

Bij ieder klein of groot bedrijf en consumenten bespeurt u regelmatig een zekere terughoudendheid in het uitgeven van geld door die consumenten en bedrijven. Laat u zich hierdoor nooit weerhouden om uw order te schrijven of uw deal te sluiten.

Het juiste moment: closing the deal

Juist nu in een tijd van overmatig veel off- en online aanbod is het zaaks om optimaal te verkopen. De prijzen staan eigenlijk altijd onder druk of het nu goed of minder goed gaat.

Ook bij hoge prijzen door bijvoorbeeld schaarste en grote vraag, is er altijd een uitstekende propositie om te verkopen. En bij lage prijzen, vaak ontstaan door te veel aanbod en terughoudendheid, is er ook een uitstekende basis om te verkopen.

Closing The Deal-Nieuws Blog MultiMedialist

Als u in staat bent om uw toekomstige of bestaande klant bijvoorbeeld drie of vier keer achter elkaar hetzelfde antwoord te laten geven, dan kunt het sluiten van de deal -de overeenkomst- daar achteraan laten komen.

Het gaat maar om één ding en dat is het ja-woord van de klant. Of het nu om een paperclip of graafmachine gaat. Het ja-woord is heilig.

Inschatten of een klant koopbereid is een kunst. Tijd verliezen aan niet-kopende klanten is namelijk funest.

U heeft invloed op het juiste moment dat een klant koopbereid is. Onderschat het spel echter niet want het lijkt simpel. Wel eenvoudig is dat een klant iets wil en u heeft datgene wat de klant wil. En dat geldt voor online en offline verkoop.

Maak daarom altijd en overal duidelijk dat de transactie direct kan plaatsvinden. De klant moet bijdragen aan uw vermogen tot inkoop. Zo wordt er gezorgd voor continuïteit van uw bedrijf.

Closing the deal is overtuiging

Zonder overtuiging komt u nergens en komt niemand en geen bedrijf van niets tot iets. De overtuiging van uw propositie, het product, de service of dienst die u verkoopt, moet allesomvattend zijn. De rol waarin dat tot uiting komt, moet u tot in de vingertoppen voelen en met verve kunnen spelen.

Overtuiging ontstaat ook door oefening en doen. Immers, hoe vaker u iets doet, hoe beter u in dat iets kunt worden. Buiten de overtuiging “in uw hoofd” is er dus ook de overtuiging door zeer geoefend te zijn. Als u op dat punt komt dan straalt u dit ook uit. Uw klanten zullen dat merken. U weet zeer snel waar het om gaat en bovendien kunt u vlot inschatten wat voor type klant u voor u heeft.

Met online klanten bent u niet fysiek bezig maar zal de overtuiging in eerste instantie moeten uitstralen vanuit de website, platform of applicatie. Ook daar speelt overtuiging een rol, in content, uitstraling, ontwerp, opzet, kleur etc. Bovendien komt daar het gebruikersgemak bij kijken. In een online omgeving kan ook uitstekend gemeten wat een bezoeker doet. Dat levert waardevolle data op waarmee verbeterd kan worden.

Dient er contact gelegd te worden, nodig bezoek dan op overtuigende wijze uit. Vraag om een chat, het invullen van een terugbelverzoek of nodig uit voor een videochat. Vraagt u tevens bezoekersgegevens doe dit zorgvuldig en niet te veel ineens. Volg klanten altijd op en sla dit nooit over. Ook niet na meerdere keren tevergeefs bellen, mailen enz. Kortom, alle deelhandelingen moeten dezelfde eenheid en overtuiging uitstralen.

Geen kletspraat

Als laatste geldt er als ijzeren regel dat er nooit kletspraat verkocht moet worden. Doe niet nodeloos ingewikkeld en houd de snelheid hoog. En blijft gefocust op het einddoel, de handtekening, een getekende overeenkomst, het contract, de leveringsorder. Dat is closing the deal. Wat betreft die overtuiging, probeert u eens het volgende. Laat iemand viermaal het woord vork zeggen en vraag daarna direct waarmee hij of zij soep eet.

Heeft u online of offline verkoopkracht nodig, dan gaan we het gesprek graag aan. Het product mag eenvoudig of complex zijn, dat is minder belangrijk. Producteigenschappen kun je je eigen maken, maar closing the deal moet je durven en doen. Kijk voor meer informatie ook op Nieuws.

MultiMedialist – contact

N.B. Header photo by Jon Tyson on Unsplash



Geef een reactie