MultiMediaList

business development

Ervaring noodzakelijk bij managen social media – deel 2

Ervaring noodzakelijk bij managen social media - deel 2-Blog Nieuws MultiMedialist Digitale Dienstverlening en Management-Mehdi Horstmanshoff

By on 7 oktober 2017

Consistentie in social media management

Diepgaand begrijpen hoe een merk kan gaan doorsijpelen, waar het voor staat en vertegenwoordigt, kan veel tijd vergen. Juist daarom heeft uw bedrijf hiervoor mensen nodig die bereid zijn zich voor lange tijd te committeren, zich te verbinden met uw merk en naam.

Dus wat kan er gebeuren als die handige stagiaire of neef ineens wat anders wil gaan doen? Of een lange zomervakantie plant? Of met vrienden langere tijd gaat feestvieren?

Het trainen van iemand om uw merk en naam online en digitaal te gaan vertegenwoordigen, is een ferme investering en vergt veel tijd en geld. Neem daarom altijd iemand in dienst die bereid is zich voor minstens twee jaar te verbinden en te wijden aan uw bedrijf en de functie. Doet u dat niet dan zult u eerder dan u denkt helemaal overnieuw moeten beginnen.

Een professional is beter in staat om sneller en beter crises het hoofd te bieden.

Bestuur social media

Als alles op rolletjes loopt kan een stagiaire of handige jongen de social mediataken wellicht netjes afdoen. Maar als er problemen ontstaan, heeft uw bedrijf iemand nodig die precies waar hij/zij mee bezig is, wat vooral niet te zeggen of doen en hoe te reageren.

Ervaring noodzakelijk bij managen social media - deel 2-Blog Nieuws MultiMedialist Digitale Dienstverlening en Management

Een bekend voorbeeld hiervan is, dat onervaren jonge mensen het privégebruik van social media soms door elkaar halen. Per abuis wordt er dan iets dat privé is losgelaten in de professionele social media-omgeving.

Iets over een concert, een feestje of over school bijvoorbeeld. En dat kan natuurlijk echt niet. U kunt zich voorstellen hoe het e.e.a. overkomt in een professionele omgeving bij klanten en concurrenten.

Fouten maken mag uiteraard, maar het uitsluiten daarvan is vele malen beter. Een professional is beter in staat om sneller en professioneler crises het hoofd te bieden. Staat er daarom bij stil dat een professional directer, scherper en probleemoplossend kan optreden op die momenten dat dit nodig is.

Niet even snel wat plaatsen op Facebook en Twitter

Heeft een tiener, stagaire of handige neef het vermogen om de concurrentie op social media goed te volgen en in te schatten wat het e.e.a. zakelijk betekent? Zijn ze toegerust om al die data in te schatten op waarden en zich efficiënt te informeren? Kan een onervaren persoon overzien welke ontwikkelingen zich aankondigen op social mediaplatforms? Kunnen ze scherp overdenken waar uw publiek zich bevindt of naartoe beweegt? Bovenop veranderingen te zitten, deze aanvoelen, nieuwe regelgeving of richtlijnen te zien aankomen?

Ervaring noodzakelijk bij managen social media - deel 2-Blog Nieuws MultiMedialist Digitale Dienstverlening en Management

Onervarenheid is geen zonde, maar een gegeven en hangt samen met ervaring en inzicht. Een tiener of stagiare heeft simpelweg nog niet instelling die nodig is voor het goed sturen van bedrijfsmatige social media. Uw social media manager is het gezicht en de stem van uw merk en naam online op het web. Dit is een grote verantwoordelijkheid! Een onervaren stagiare of handige neef loopt veel eerder het risico om zich onverstandig te gedragen t.o.v. uw bedrijf en merk.

Neem bijvoorbeeld een ontevreden klant die zich online bijzonder grof uitlaat over uw dienstverlening en bedrijf? Een doorgewinterde social media manager heeft dit natuurlijk al eerder meegemaakt en weet daarom hoe zo’n situatie vlot en correct het hoofd te bieden. Een jong en onervaren persoon zal vaak te snel reageren zonder de juiste professionele toon.

Social mediaberichten hebben nu eenmaal de eigenschap -zelfs na het direct verwijderen- dat ze lange tijd online blijven hangen en vindbaar zijn. Definitief verwijderen is zelfs een sport op zich. De impact van amateuristische posts en reacties t.a.v. uw bedrijf kan daarom zeer schadelijk zijn.

Conclusie

Nu u bent overtuigd dat het inhuren van een stagiaire of handige neef voor social media management af te raden is, heeft u uiteraard uw conclusies getrokken. De voordelen van de bijzonder lage kosten komen bij lange na niet in de buurt van het bedrijfsrisico en de schade.

Besluit u nu dat een vaste kracht als social media manager nodig is maar u ontbeert het budget, dan adviseren wij u alsnog een professional in te huren al is het maar voor enkele uren per week.

Ook adviseren wij u graag als u bij voorkeur zelf veel wilt doen. Kostentechnisch is dat wellicht goedkoper maar het betekent dan wel dat u echt zelf de mouwen zult moeten oprollen! Lees ook deel 1 over dit onderwerp.

Team MultiMedialist – contact

N.B. Header photo by Kayla Velasquez on Unsplash

BewarenBewaren



Geef een reactie