MultiMediaList

business development

Risico blahblah

Risico blahblah Blog MultiMedialist Digital Development Management

By on 17 april 2011

Risico…

De risico’s van dit en van dat. Risicobeheersing, risicomanagement en risico uitsluiten, riskmanager, risicocalculatie, risico-analyse, risicoparagraaf, risicodekking, risicopolis en zo voort. En eigenlijk, geen risico nemen is wellicht ook risico nemen. En na dit alles geldt dat het grote risico is, dat er geen risico is.

Onlangs vernam ik dat in bijvoorbeeld Groot Britannië het directe-instructie-leren om zich heen grijpt. Tja, hiermee voorbijgaand aan het leren onderzoeken en eventueel falen, of slagen natuurlijk. Hiermee haal je de angel uit nieuwsgierigheid om er op uit te gaan, figuurlijk dan wel letterlijk. Zonder te willen vervallen in hoogdraverij, is nieuwsgierigheid de voedingsbodem voor creativiteit.

Betekenis risico

Terug naar risico. De betekenis opzoekend vinden we bedreiging, dreiging, nood, noodsituatie, onheil, onraad, perikel, broosheid, onveiligheid, vaagheid, veranderlijkheid, waagstuk en gevaar. Ik denk hierbij direct aan rampenfilms, Nasa-lanceringen, oorlogsoperaties, bankovervallen en nog zo wat dingen. Ik denk niet aan zakelijke of bedrijfsmatige acties. Tenzij je niet voor eigen rekening speculeert op de New York Stock Exchange.

Toch zijn alle risco-termen het bedrijfs- en ondernemersleven binnengedrongen. Soms is het net alsof angst de sleutel is. En dat is larie en apekool. Zonde ook van de soms creatieve uitbarstingen. Er wordt veel gesmoord en de nek omgedraaid. Initiatieven sneuvelen snel en, nog erger, soms langzaam. Initiatief komt niet tot wasdom. Ik predik niet om maar wat aan te rommelen. Of je nu wel of geen talent(en) hebt.

Risico = crisis?

Nu ja, al het ge-risicobeheers heeft ook geen financiële, ja daar komt ie’, crisis voorkomen. Mag je derhalve stellen dat risicomanagement het uiteindelijk ook niet is? Ja, dat is waar. Nuchter nadenken zonder het te complex, academisch en te specialistisch te maken brengt je wellicht verder. Het is een hele industrie en business geworden. Een denkwijze en dogma. Rillingen hier aldus.

Neem gewoon de kans als de schijnbaar ideale situatie zich voordoet. Denk hierbij aan alle grote en echt belangrijke gebeurtenissen in een mens’ leven. Zijn daar risico-analyses in opgedoken? Zeker en vast niet. Bij het verliefd worden? Geen sprake van. Bij het versterf van geliefden? Heb je geen enkele invloed op. Nike gebruikte toch ook ooit ‘Just do it’….. Stop met denken, zou ik bijna willen zeggen. Geweldig!



Geef een reactie